poniedziałek, 7 stycznia 2013

#2 Śniadanie

Zapewne nikogo nie zaskoczę mówiąc, że jest to najważniejszy posiłek dnia. Mój dziadek zawsze powtarzał: " Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi." Tata nie wypuszczał z domu dopóki nie wrzuciłam czegoś na żołądek - musiałam zjeść chociaż jedną kanapkę, żeby odejść od stołu ( do dziś pamiętam tę katorgę i 10 minutowe przeżuwanie jednego kęsa - nieważne, że bułka była posmarowana nutellą!). Mama nie dawała zbyt dobrego przykładu pijąc rano jedynie filiżankę kawy, a jako gimnazjalistka byłam już zbyt "dorosła" na talerz podawany pod nos, co zaskutkowało brakiem śniadania w jadłospisie. Z reguły dorastające dziewczynki wolą stać pół h przed szafą i myśleć jaki t-shirt założyć, niż zalać płatki mlekiem. Teraz nie wiem jak mogłam żyć bez śniadania! Jest to dla mnie jeden z najprzyjemniejszych posiłków, w szczególności jeśli wcześniej mogę się wyspać :) 

Dlaczego śniadanie jest takie ważne? 

1. Daje nam ono energie na dobry początek dnia. Czy mi się wydaje, czy to jakieś hasło reklamowe? :)

2. Po kilku godzinach snu nasz organizm potrzebuje pożywienia bogatego w składniki odżywcze, dzięki któremu będzie mógł zastopować procesy kataboliczne. Chyba nikomu z nas nie zależy na redukcji wagi kosztem "spalania tkanki mięśniowej". 

3. Z własnego doświadczenia wiem, że jeśli zjem pożywne śniadanie, później nie mam nagłych "wilczych napadów głodu" i odczuwam mniejsze łaknienie na słodycze.

4. Jeśli jesteśmy na diecie redukcyjnej to mimo wszystko właśnie podczas śniadania najlepiej pozwolić sobie na węglowodany złożone; ulubione, kaloryczne owoce, czy też 3 kostki gorzkiej czekolady dodane do owsianki. Im wcześniej je jesz tym kaloryczność posiłku może być wyższa. Nie dajmy się zwariować, do wieczora to spalimy! :)

Przykładowe śniadania

Przed wakacjami 2012 byłam na diecie 1500kcal, podczas której zdrowo schudłam ok. 6-7kg, z wagi 57 kg do 50,5kg (w ok. 70-80dni). Skrupulatnie zapisywałam co jadłam w ciagu dnia, liczyłam kalorie i robiłam zdjęcia. Podzielę się z Wami kilkoma pomysłami na I śniadanie:

ok. 350kcal. ( na zdj. dżem niskosłodzony i chudy twaróg, zielona herbata)
ok. 320kcal
ok. 320 kcal


ok. 400kcal ( bułka pełnoziarnista, masło orzechowe bez cukru i soli)
przepis na owsianke: Do garnka wsypujemy 2,5 łyżki płatków owsianych i 0,5 łyżki otrąb żytnich. Dodajemy pół szklanki mleka i 1,5łyżeczki miodu. Gotujemy 2 min, aż się zrobi paćka :) Zdejmujemy z ognia i dodajemy 2,5 łyżki jogurtu naturalnego, migdały i wkrajamy banana. Posypujemy przyprawą piernikową
ok. 420 kcal

Trzymajcie się!

3 komentarze:

  1. Super śniadanka. Bardzo zdrowe i dodające energii! To najważniejszy posiłek dnia i dobrze jak jest smacznie i zdrowo skomponowany :)

    OdpowiedzUsuń
  2. takie blogi to dla mnie wielka inspiracja! sama dzisiaj zrobiłam swoje pierwsze pomiary które mam zamiar powtarzać co miesiąc i zdjęcia. Wydrukowałam sobie też plan treningowy ale do tego wszystkiego potrzebna mi odpowiednia dieta, ale taka, która dostarczy mi mnóstwo energii bo bardzo dużo ćwiczę! obserwuję :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam kanapki z masłem orzechowym i bananami ! :D Są przepyszne :)

    OdpowiedzUsuń