czwartek, 14 marca 2013

Moje top5 "wspomagaczy" diety.

Sporo z nas ma tendencję do wypróbowywania różnych specyfików, które przyśpieszają redukcję tkanki tłuszczowej, dobrze działają na kondycję naszych włosów itp. Nieważne czy owe "coś" naprawdę przynosi pożądane rezultaty, czy jedynie stwarza efekt placebo - lubimy sobie dopomagać i iść na skróty. Mój brat robi masę tj. biega na siłownie, wcina ryż, kurczaka i banany...a dodatkowo bierze białko i węglowodany w postaci różnych odżywek. Sporo dziewczyn wierzy, że łykając l-karnitynę zrzucą zbędne kilogramy mimo, iż nie ćwiczą, a jedzą słodycze i fast-foody. Myśląc o zdrowej diecie trzeba z dystansem spojrzeć na "wpomagacze" i zastanowić czy przy naszym ( często rekreacyjnym) treningu są one potrzebne. Osobiście nie mam nic przeciwko ww. suplementom i proteinom ( w rozsądnych ilościach), ale na razie nie czuję potrzeby korzystania z takich dobrodziejstw. ;) Wystarcza mi sport i zbilansowany jadłospis z kilkoma "naturalnymi" środkami napędzającymi trawienie i przemianę materii. Oto moje "top 5" ( kolejność przypadkowa!) dzięki którym czuję, że mój układ pokarmowy pracuje na wysokich obrotach :) :

1. Odtłuszczony len mielony:


 Zawiera duża błonnika pokarmowego, witaminy B i lekkostrawnego białka. Jest źródłem łatwo przyswajalnych aminokwasów. Daje uczucie sytości, przyśpiesza trawienie, zmniejsza wchłanianie cholesterolu. Ja jem w postaci kisielu, ale można zalewać je mlekiem, dodawać do owsianki, jogurtów itd.


2. Czerwona herbata



Nie dość, że dobrze działa na kości, bo zawiera dużo wapnia i fluoru, poprawia wygląd skóry, to dodatkowo oczyszcza  organizm z toksyn, obniża poziom cholesterolu we krwi i co najważniejsze dla wielu z nas wspomaga odchudzanie. Dzieje się tak ponieważ pobudza enzymy pokarmowe, które wydzielają soki trawienne w naszym żołądku oraz przyśpieszają pracę jelit.

3. Otręby


Są najlepszym źródłem błonnika. Jak ww. produkty obniżają poziom cholesterolu, przyśpieszają trawienie. Oprócz tego redukują uczucie głodu, dlatego często je dodaje do porannej owsianki, jogurtu lub pieczonych ciastek. Są pszenne, żytnie, owsiane, orkiszowe, gryczana, z dodatkiem truskawki, żurawiny, śliwki itd. Do wyboru, do koloru !!! 

4. Przyprawy



Kurczaka jem bez panierki, za to posypuję go chilli ( które przyspiesza przemianę materii). Do owsianki i wypieków dodaję cynamon (regulujący gospodarkę węglowodanową, zwalcza wzdęcia, nudności, bóle brzucha), do sałatek zioła prowansalskie ( idealne dla osób na diecie bezsolnej i z problemami ciśnieniowymi, pobudzają trawienie) , bazylię (działa uspokajająco, sprawdza się w sytuacja silnego, długotrwałego stresu, przemęczenia i bezsenności ), lub pieprz ziołowy, czarny, cayenne (wzmacnia odporność, pomaga w łagodzeniu bólu głowy, dolegliwości reumatycznych, obniża cholesterol i poprawia trawienie). A do herbaty często wkrajam kilka plasterków świeżego imbiru (przyspieszającego detoksykację organizmu).

5. Zioła


Mięta - Moja ulubiona! Pobudza trawienie i powoduje zwiększone wydzielanie żółci, co wpływa pozytywnie na pracę żołądka. Zawsze piję ją po "obiadkach rodzinnych" - domyślacie się dlaczego :) Ma też działanie uspokajające, pomaga w walce z bezsennością, migreną, nerwobólami i poprawia nastrój.

Melisa -  działa uspokajająco i rozluźniająco. Pobudza trawienie. Polecana jest w stanach wyczerpania nerwowego, stresu. Często pije kiedy nie mogę zasnąć.

Rumianek -  korzyst­nie wpływa na mię­śnie całego orga­ni­zmu, umoż­li­wia­jąc ich roz­luź­nie­nie. ( ważne dla ostro trenujących!). Łago­dzi napię­cia i ból brzucha (również ten zwią­zany z ner­wo­wo­ścią, napię­ciem i stresem). Wpływa korzyst­nie na poprawę ape­tytu oraz przyśpiesza trawienie. Może trochę od czapy,ale dla ciekawostki napiszę, że jeśli poprosicie w Bułgarii ( i chyba nie tylko ) o herbatę to dostaniecie właśnie rumianek. :)

Oczywiście wszystkie produkty, które wymieniłam ( w szczególności zioła) należy rozsądnie dawkować. Pamiętajmy: co za dużo, to nie zdrowo. Tyczy się to zarówno błonnika, jak i białka, ostrych przypraw, herbat itd. itp.  


Mam nadzieję, że moje TOP 5 okaże się dla Was przydatne i jeśli jeszcze z jakiegoś punktu listy nie korzystałyście to spróbujecie. Pozdrawiam!
Francuskie badania dowodzą, że aż 88 proc. pacjentów pijących regularnie czerwoną herbatę już w pierwszym miesiącu zmniejszyło swoją masę ciała, co ciekawe - nie zmieniając swojego trybu odżywiania. Przypuszcza się, że zawarte w herbacie czerwonej związki aktywują enzymy pokarmowe do wydzielania soków trawiennych oraz pobudzają perystaltykę jelit
Francuskie badania dowodzą, że aż 88 proc. pacjentów pijących regularnie czerwoną herbatę już w pierwszym miesiącu zmniejszyło swoją masę ciała, co ciekawe - nie zmieniając swojego trybu odżywiania. Przypuszcza się, że zawarte w herbacie czerwonej związki aktywują enzymy pokarmowe do wydzielania soków trawiennych oraz pobudzają perystaltykę jelit.
Francuskie badania dowodzą, że aż 88 proc. pacjentów pijących regularnie czerwoną herbatę już w pierwszym miesiącu zmniejszyło swoją masę ciała, co ciekawe - nie zmieniając swojego trybu odżywiania. Przypuszcza się, że zawarte w herbacie czerwonej związki aktywują enzymy pokarmowe do wydzielania soków trawiennych oraz pobudzają perystaltykę jelit."

7 komentarzy:

  1. Ja wolę zieloną herbatę. Po pu-erh robię się głodna ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. odtluszczony len to totalny bezsens-to co nmajcenniejsze w ziarnach lnu to wlasnie jego zdrowe tluszcze,wiec lepiej zainwestowac w cale ziarna i nie poddawac ich obrobce cieplnej(jesli zalewac woda to letnia)bo wowoczas tez traca swoje wlasciwosci

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zalewam letnią. siemię lniane dodaje do owsianki, a to jem dodatkowo ;) nie widzę w tym nic bezsensownego, bo może nie może i ma mniej tłuszczu,ale błonnika i białka tyle samo.

      Usuń
  3. Rumianek wpływa świetnie na cerę (podobno, bo u mnie jakoś szału nie ma), a o siemieniu można traktat napisać. Polecam długotrwałą kurację nim - zawiera dużo nnkt, więc wiadomo : włosy, paznokcie, cera... :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam herbaty z Bio-actiwe szczególe zielone z dodatkami i czerwone z dodatkami :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czerwona herbata z Bio-active świetnie wspomaga odchudzanie:) ktoś porównał jej smak do starej ryby ;D

    OdpowiedzUsuń