piątek, 8 marca 2013

Pływanie - sport idealny

weheartit.com
 Jeżeli chodzi o mnie to dość wcześnie nauczyłam się pływać. Już w przedszkolu, w wieku ok. 5 lat rodzice zapisali mnie do szkółki pływackiej. Podobno na początku trochę się bałam, ale potem jakoś poszło. Do dziś pamiętam moment kiedy pierwszy raz udało mi się przepłynąć kilka metrów bez deski. Instruktorka spychała nas z murka do wody i...chlap! Chwilowy brak gruntu, mała panika, kilka ruchów nóg i rąk i myśl: "JA PŁYNĘ". Ach, jaka byłam z siebie dumna! :) Potem poszłam do klasy sportowej o profilu "piłki ręcznej", ale nadal w miarę często pływałam. Nie było to trenowanie wyczynowe, raczej sport szkolny i zawody typu WOM i Mistrzostwa Mazowsza. Trochę żałuję, że nie przerodziło się to w coś poważniejszego, ale i tak jestem niezmiernie wdzięczna moim nauczycielom, trenerom pływania z podstawówki za te chociażby 3 h nauki pływania tygodniowo w szkole podstawowej i gimnazjum. Obecnie robię kurs instruktora pływania i coś czuję, że taka praca mogłaby mi sprawiać w przyszłości naprawdę wielką satysfakcję. Kto wie? Może to moje powołanie :D

weheartit.com


Do sedna. Skąd ten temat? Mianowicie:

Pływanie jest uważane za najbezpieczniejszą i jedną z najwszechstronniejszych dyscyplin na świecie. Poprawia ogólny stan zdrowia, kondycję i świetnie kształtuje sylwetkę. Podczas aktywności w wodzie nie obciążamy układu ruchu. Nasze stawy, w tym kręgosłup jest odciążony, a mimo to znacznie wzmacniamy mięśnie posturalne. Wielu lekarzy poleca pływanie ludziom, którzy cierpią na wady postawy i bóle pleców, ponieważ jest to forma aktywności fizycznej pomagająca w zapobieganiu i korekcji skrzywień kręgosłupa. Oprócz tego hartuje i uodparnia organizm, świetnie wpływa na układ oddechowy i krwionośny. Poprawia krążenie, pobudza pracę żołądka i jelit, powiększamy naszą pojemność życiową płuc.
weheartit.com

Pływanie jest świetnym sportem ogólnorozwojowym, dzięki czemu sprawie, że jesteśmy "żwawsi", bardziej gibcy i skoordynowani. Oprócz tego pozytywnie wpływa na naszą sferę psychiczną i fizyczną. Pływając relaksujemy się, zapominamy o kłopotach. Sportowe zmęczenie po zajęciach na pływalni jest świetnym lekiem na bezsenność. Dzięki pływaniu rozwijamy poczucie własnej wartości ( no bo czy ładnie ukształtowana sylwetka nie jest powodem do zadowolenia? ). Oprócz tego możemy poznać wielu ciekawych ludzi - tak, tak! Np. podczas zajęć grupowych, zorganizowanych ( aquaaerobik, pływanie niemowląt, piłka wodna itp.) integracja jest wskazana. :) 

weheartit.com
 Podczas zajęć na uczelni wykładowcy pokazywali nam wiele ciekawych przykładów ludzi korzystających z tej aktywności fizycznej: od kilkumiesięcznej dziewczynki która po 2 minutach leżakowania na wodzie zasnęła na dłoniach instruktorki, przez sport osób niepełnosprawnych np. niewidomych, po seniorów w wieku 90 lat, którzy jeszcze niedawno startowali w zawodach mastersów. Pływanie jest naprawdę stworzone dla każdego! Każdy z nas znajdzie swój ulubiony styl, nada ćwiczeniom odpowiedni rytm i tępo. A uczucie po wyjściu z basenu, jeziora, morza na pływackim zmęczeniu? Bezcenne! Mam nadzieję, że namówiłam Was na spakowanie kostiumu i odwiedzenie najbliższej pływalni...niekoniecznie jedynie dla wejścia do jakuzzi i sauny ;)

http://www.defeatdiabetes.org/resource/dynamic/global/self-management_senior_swimming.jpg

Następnym razem postaram się opisać jak na nasze ciało wpływa poszczególny styl i może wstawię jakiś autorski, rekreacyjny "program treningowy". Co Wy na to?   

weheartit.com

7 komentarzy:

  1. Wybieram się od dwóch tygodni na basen i jakoś nie mogę trafić ;) ale swoim postem mnie chyba ostatecznie zmotywowałaś i przekonałaś :)

    OdpowiedzUsuń
  2. :):):) uwielbiam ten sport, choć osobiście pływanie traktuje jako formę relaksu, podobnie jest z rowerem:)

    OdpowiedzUsuń
  3. ja zaczęłam swoją naukę pływania w sierpniu, pod okiem instruktora, w wieku..uwaga... niespełna 22 lat! pokochałam od pierwszej lekcji, choć wcześniej bałam się wody, bo jako dzieck się podtopiłam. to była miłość od pierwszego zanurzenia :) uwielbiam ten stan, gdy wstaję o 6, idę na basen, wychodzę o 8 i jestem jak nowo narodzona :)

    OdpowiedzUsuń
  4. gratulacje! :) kolejny dowód. pływania można się nauczyć praktycznie w każdym wieku :)

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo poprosze program treningowy! Mieszkam w Hiszpanii nad morzem Śródziemnym i właśnie kombinuje jak latem połączyc plazowanie z treningiem!

    OdpowiedzUsuń