niedziela, 29 grudnia 2013

Dlaczego warto się wysypiać?!

Sen i przyczyny jego niedoboru


Sen dla naszego organizmu jest tak samo niezbędny jak oddychanie i odżywianie. Jest to stan "umożliwiający organizmowi wypoczynek i odbudowę sprawności roboczej wszystkich narządów", a jego długotrwały brak jest bardzo niebezpieczny i przyczynia się do halucynacji, bólu głowy, braku koncentracji, problemów z koordynacją ruchową i mową itd. Nie wiem jak Wy, ale ja podczas doby bym miała mniejszy problem z niejedzeniem niż z niezaśnięciem. ;)




 Co się dzieje podczas snu z naszym organizmem?


- odnawiają się komórki organizmu,
- produkowany jest hormon wzrostu,
- regeneruje się centralny system nerwowy,
- mózg przetwarza zdobyte informacje,
- odpoczywa system kontrolujący przemianę materii,
- obniża się poziom insuliny, która sprzyja  gromadzeniu zapasów tłuszczu,
-  skóra się dotlenia, a naskórek odbudowuje, co spowalnia proces starzenia,
- wzmacnia się i utrzymuje w formie układ immunologiczny.




"Badanie pokazuje, że mózg znajduje się w innych stanach funkcjonalnych kiedy śpi i kiedy jest obudzony" - uważa Maiken Nedergaard z Uniwersytetu Rochester. "W rzeczywistości, regenerujący charakter snu wydaje się być rezultatem aktywnego procesu oczyszczania z produktów ubocznych aktywności nauronalnej nagromadzonej podczas bycia obudzonym" - dodaje naukowiec.

Zapotrzebowanie człowieka na sen


 Uwarunkowania:

 

- wiek

Zapotrzebowanie na sen jest różne, w zależności od tego ile mamy lat. Oczywiście są to informacje, które nie zawsze mają pokrycie w rzeczywistości.


noworodki - 16 godzin,
niemowlęta 3-5 miesięcy - 14 godzin,
niemowlęta 6-23 miesiące - 13 godzin,
dzieci 2-3 lata - 12 godzin,
dzieci 4-5 lat - 11 godzin,
dzieci 6-9 lat - 10 godzin,
młodzież 10-13 lat - 10 godzin,
młodzież 14-18 lat - 8 godzin,
dorośli 19-30 lat - 7-8 godzin,
dorośli 31-49 lat - 7 godzin,
dorośli 50-70 lat - 6 godzin.





Z ww. danych wynika, że jak tylko mogę to śpię jak niemowlę, albo dziecko do 5 lat :)

- szerokość geograficzna,
- pora roku,
- rytm dobowy,
- tryb życia,
- geny,

O genie odpowiedzialnym za sen możecie przeczytać tutaj:  TU.

" Na przykład Margaret Thatcher wystarczyły zaledwie 4 godziny snu, podczas gdy Albert Einstein potrzebował aż 11."


Jak sprawić aby nasz sen był efektywny?


- Kładź się spać gdy jesteś senny, zmęczony, a nie o wyznaczonej porze. 

- Ćwicz, uprawiaj aktywność fizyczną, ale trening zakończ najpóźniej 2-3 godziny przed snem, aby organizm zdążył się wyciszyć.

- Ostatni posiłek zjedz na 2 godziny przed snem, aby uniknąć kładzenia się spać z pełnym żołądkiem o poczuciem ociężałości.

 - Przed snem wywietrz miejsce w którym śpisz. Lepiej spać w chłodnym pomieszczeniu pod grubszą kołdrą i w cieplejszej pidżamie, niż w dusznym pokoju.

- Zasypiaj w najciemniejszych warunkach jakie są możliwe, tak aby żadne światło nie odwracało Twojej uwagi. Zasuń rolety, żaluzje, lub załóż opaskę na oczy.

- Wyłącz telefon.

- Jeśli przebudzisz się w nocy, nie sprawdzaj która jest godzina.



A Wy? Ile śpicie? Macie jakieś sposoby na bezsenność?

Noworodki - 16 godzin,

Niemowlęta 3-5 miesięcy - 14 godzin,
Niemowlęta 6-23 miesiące - 13 godzin,
Dzieci 2-3 lata - 12 godzin,
Dzieci 4-5 lat - 11 godzin,
Dzieci 6-9 lat - 10 godzin,
Młodzież 10-13 lat - 10 godzin,
Młodzież 14-18 lat - 8 godzin,
Dorośli 19-30 lat - 7-8 godzin,
Dorośli 31-49 lat - 7 godzin,
Dorośli 50-70 lat - 6 godzin.

Czytaj więcej na http://kobieta.interia.pl/uroda/news-ile-snu-potrzebuje-organizm,nId,400372?utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox
Noworodki - 16 godzin,



Niemowlęta 3-5 miesięcy - 14 godzin,
Niemowlęta 6-23 miesiące - 13 godzin,
Dzieci 2-3 lata - 12 godzin,
Dzieci 4-5 lat - 11 godzin,
Dzieci 6-9 lat - 10 godzin,
Młodzież 10-13 lat - 10 godzin,
Młodzież 14-18 lat - 8 godzin,
Dorośli 19-30 lat - 7-8 godzin,
Dorośli 31-49 lat - 7 godzin,
Dorośli 50-70 lat - 6 godzin.

Czytaj więcej na http://kobieta.interia.pl/uroda/news-ile-snu-potrzebuje-organizm,nId,400372?utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox

Noworodki - 16 godzin,

Niemowlęta 3-5 miesięcy - 14 godzin,
Niemowlęta 6-23 miesiące - 13 godzin,
Dzieci 2-3 lata - 12 godzin,
Dzieci 4-5 lat - 11 godzin,
Dzieci 6-9 lat - 10 godzin,
Młodzież 10-13 lat - 10 godzin,
Młodzież 14-18 lat - 8 godzin,
Dorośli 19-30 lat - 7-8 godzin,
Dorośli 31-49 lat - 7 godzin,
Dorośli 50-70 lat - 6 godzin.

Czytaj więcej na http://kobieta.interia.pl/uroda/news-ile-snu-potrzebuje-organizm,nId,400372?utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox

7 komentarzy:

  1. Dzisiaj spałam 11 godzin :O i dalej chciało mi się spać :-) ale tak na co dzień to śpię po 7-8h. Sposób na bezsenność: melisa i ćwiczenia :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. U mnie ze spaniem od zawsze jest problem bo najlepiej funkcjonuje nocą. Staram się chodzić spać wcześniej ale zazwyczaj jest to 2;00 w nocy. Wstaje o 9;00 chyba, że zarwę noc bardziej wtedy i o 11;00. Czytałam ostatnio również badania na temat osób, które funkcjonują w taki sposób jak ja czyli nocne marki, że ciężej im schudnąć niż osobie która jest porannym skowronkiem:) Także coś w tym chyba jest.

    OdpowiedzUsuń
  3. Oj oj, bardzo przydatny post ale w bardzo brutalny sposób uświadomił mi, że nic a nic nie korzystam z dobroczynnych mocy snu... Śpię mało (o ile śpię...), kładę się późno, wstaję bardzo wcześnie... eh, poprawię się! Takie postanowienie noworoczne :-) Pozdrawiam i samych dobroci w 2014 życzę! :-*

    OdpowiedzUsuń
  4. Też kiedyś napisałam post o śnie. Jest on nam strasznie potrzebny, aby dobrze funkcjonować. Fajnie to opisałaś. ;)
    Pozdrawiam! ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ehhh... Ostatnio mam problemy ze snem...Coś się rozregulowało...W nocy mogę siedzieć, a w dzień najchętniej bym spała...
    _______________________
    mizernezmiany.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja dziennie przesypiam jakieś 7-8 godzin, czyli według Twojej rozpiski odpowiednio do mojego wieku. I z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że najgorzej jest kiedy jesteś wieczorem zmęczona, a nie możesz zasnąć. U mnie niestety tak było przez jakiś czas, a dla takiego śpiocha jak ja to spory problem... Później zaczęłam sporo czytać na ten temat i wybrałam dla siebie Doppelherz aktiv Na uspokojenie, dlatego ten suplement, ponieważ w składzie ma naturalne wyciągi ziołowe z chmielu i melisy z dodatkiem wyciągu z lawendy i witaminy B6. Brałam jedną kapsułkę przed snem i pomogło :)

    OdpowiedzUsuń