piątek, 12 września 2014

Makaron gryczany - dlaczego warto go jeść? + przepis.

 Makaron gryczany

  Według pewnych informacji twórcami makaronu gryczanego byli Chińczycy, według innych Japończycy...ale zapewne uwielbiany jest przez większość Azjatów. Na wschodzie popularny stał się już w XIX wieku. Wg Japończyków jego kształt symbolizuje długie życie. Jest produkowany z mąki z ziarna gryki i pszenicy, dzięki czemu posiada ciemny beżowy/brązowy kolor.

Dlaczego warto go jeść ?! 

  Makaron gryczany, inaczej soba, jest bogatym źródłem manganu i chudego białka. Zawiera witaminy B1 i PP i przeciwutleniacze. Dzięki zawartości powyższych składników, jego jedzenie sprzyja przemianie materii, pracy układu nerwowego i obniża ryzyko zapalenia stawów i osteoporozy. W zagranicznym czasopiśmie pt. "Journal of Nutritional Science and Vitaminology" ukazała się informacja, iż glukoza wolniej zostaje uwolniona do krwiobiegu po zjedzeniu makaronu gryczanego niż pszennego. Fakt ten potwierdza, iż soba jest lepszym źródłem węglowodanów dla chorych na cukrzycę i dla ludzi, którzy próbują kontrolować poziom cukru we krwi.

Przepis na makaron soba z kurczakiem i warzywami


  Pracowałam w naprawdę wielu miejscach, a jednym z nich była knajpa z tajskim jedzeniem, gdzie w menu obecny był makaron gryczany. Kucharz pochodził z Tajlandii i raczej znał się na rzeczy, więc z chęcią podglądałam jak gotuje, smaży makarony itp. Korzystając z okazji, że w Lidlu ostatnio był "tydzień kuchni azjatycki" kupiłam kilka produktów i spróbowałam stworzyć coś na wzór potraw tworzonych przez kolegę z dawnej pracy.

Składniki:

olej
makaron soba ok. 150g,
kurczak ok. 200g,
1 cebula,
1 marchew
2 ząbki czosnku
1/3 puszki kukurydzy
sos ostrygowy ( to cała tajemnica azjatyckich makaronów!)
przyprawy ( imbir, chilli, inne wg uznania)

Sposób przyrządzenia:

   Ugotować makaron wg. instrukcji na opakowaniu. Pokroić kurczaka i ewentualnie obtoczyć w jajku i mące ziemniaczanej.  Posiekać warzywa. Małą ilość oleju rozgrzać na woku ( jeśli nie macie, patelnia również powinna być ok), dodać czosnek, cebulę i marchew. Jak cebula lekko się zeszkli dodać kukurydzę i kurczaka i smażyć do momentu, aż mięso nie będzie surowy w środku i nabierze lekko złotego koloru. Polać wszystko sosem ostrygowym. Na samym końcu dodać makaron soba i wymieszać.

A Wy kuchnie jakiego kraju lubicie najbardziej?!

3 komentarze:

  1. Kasza gryczana jak najbardziej mi smakuje pod różnymi postaciami. Czy to z sosikiem, na mleku, czy może ze skwareczkami. Dla mnie to jeden z podstawowych surowców w kuchni. Makaron gryczany to całkowita nowość, muszę go koniecznie spróbować.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy jeszcze nie jadłam takiego makaronu :)

    OdpowiedzUsuń
  3. oooo, muszę się przestawić na ten makaron ;D

    OdpowiedzUsuń